Nei dette er ingen blogg om Olympus sine produkter selvom det kan virke slik, og jeg er heller ikke kjøpt og betalt på noen som helst måte. Men at jeg syns Olympus har noen spennende kameramodeller med en del kule funksjoner det skal jeg ikke nekte for. Og den ene funksjonen skal jeg skrive litt om i dage er Live Composite, en funksjon som kom først med OM-D E-M10, og dukket opp på E-M1 med en firmwareoppgradering. Den finnes også på PEN E-PL7, og kanskje noen andre modeller fra Olympus også jeg ikke helt har oversikt over.
Live Composite er en funksjon som gir oss mange muligheter til kreativ lek med lys på en veldig enkel måte. Det som skjer er at man tar en grunneksponering som vanlig, der man eksponerer for at omgivelsene skal blir som man ønsker, så vil kamera fortsette å ta bilder med de instillingene. Men den vil bare registrere piksler som blir lysere enn grunneksponeringen, pikslene som er uendret eller blir mørkere blir ikke berørt.
Bilde under her er fotografert med Olympus 12mm f/2 @ f/3.2, 46 sekunders lukkertid og ISO 1000. Stjernene har flyttet seg litt, men oppfattes mest som uskarpe ulne flekker på himmelen. Ved å samle enda mer lys på dette bilde ville himmelen bli utbrent og stjernene forsvinne. Jeg kunne satt ISO på 200, og fått en lukkertid på ca 4 minutter, men det hadde ikke gjort stjernesporene veldig mye lenger.
Så tok jeg samme bilde med Live Composite. Tok først en testeksponering med Live Time (også en fin funksjon), presset lukkertiden så langt som mulig for å fange mest mulig lys uten at ting ble for lyst. Resultatet var da f/3.2, 6 sekunders lukkertid og ISO 1000. Lot kamera ta 297 bilder som tilsvarer ca 30 minutter og resultatet ble som du ser under her. Man ser tydelig hvor flytrafikken går inn/ut mot gardemoen.
Så kan man jo kombinere startrail med feks lysende fra kjørende tog/biler. Her stilte jeg meg opp ved jernbanesporet og startet eksponeringen. Etter 15 minutter kom toget og resultatet ble som du ser under her. Bilde er satt sammen av 210 bilder der grunneksponeringen er f/3.2, 5 sekundes lukkertid og ISO 1000. Jeg passet på å avslutte før toget til Oslo skulle passere.
Begynner man litt tidligere på kvelden, så får man en mørk blå himmel også, og her har jeg eksponert slik at lysene innendørs ikke skal brennes ut og lot kamera stå en halvtimes tid.
Jeg er ikke så veldig kreativ anlagt, så jeg har bare brukt den til startrails, men den kan brukes til veldig mye annet. Hva med å stille seg opp langs en godt besøkt skiløype vinterstid og fang lyset fra hodelyktene i landskapet? Eller fotografer noen trafikkerte gater en kveld. Det er egentlig bare fantasien som setter grenser.
Hvordan komme igang da?
Sett programhjulet på M, vri hjulet for å endre lukkertid til venstre til det står LIVECOMP, velg ønsket blender og ISO, trykk så meny så kan du velge hvor lang lukkertid du skal ha, trykk SET når riktig lukkertid er valgt og kamera er klar til å starte. Kamera forteller deg hva du skal gjøre til en hver tid når du har kommet såpass langt.
Det man også bør ha for best mulig resultat slik jeg ser det er et godt stabilt stativ og en fjernutløser. Fjernutløser vil forhindre kamerarystelser ved at du fysisk må ta på kamera for å starte opptaket, mulig det fungerer med smarttelefonen også, men fant ingen valg for live composite med min app (android). Jeg slår også av bildestabiliseringen når kamera står på stativ. Da er jeg helt sikker på minimalt med kamerarystelser under opptaket. Den ferdige filen kommer ut både i raw og jpeg etter hva man måtte ønske.
Som jeg har skrevet om tidligere har iallfall E-M1 noe grovkornet støy på lenger eksponeringstider. Så ved denne type fotografering aktiverer jeg støyfjerning i kameramenyen. Darkframen som blir tatt er like lang som grunneksponeringen, altså er lukkertiden 5 sekunder tar det 5 sekunder å ta darkframen og ikke 10 minutter om det sammensatte opptaket er på 10 minutter
Par andre ting man må bør tenke på når det kommer til fotografering av type biler og tog, under ser du hvordan det ser ut når toget kommer mot deg. Det kan helt klart brukes til noe kreativt det også, men vær bevist på dette. Fort gjort å ikke tenke på i kampens hete, veldig kjedelig å ødlegge et helt bilde på grunn av en lyskilde rett i objektivet når du har stått der å ventet i 30 minutter 🙂
Hvor mange bilder som er satt sammen står i EXIF filen, men det krever nok Olympus sin egen programvare for å hente det ut. Jeg har ikke funnet det i Adobe sine programmer som jeg benytter meg av, men Olympus Viewer 3 kan du hente ut denne informasjonen om du ikke notert det i felt om du ønsker å vite slikt.
Jeg hadde tenkt å ta et startrailbilde på den gamle måten og sette sammen bildene i etterbehandlingen, men det været vi har hatt her på østlandet hittil høsten 2014 så er det ikke så mange dager vi har hatt stjerneklar himmel. Man har nok mer kontroll og muligheter når man gjør alt manuelt, men jeg syns Live Composite fungerer utmerket og i 99 % av tilfellene ser jeg ingen grunn til å bruke tid på det. Så er du eier av et kamera med Live Composite, kom deg ut og lek med lys 🙂 Har du spørsmål eller noen synspunkter skriv gjerne en kommentar så skal jeg svare så godt det lar seg gjøre. Og for alt jeg vet inneholder det flere små feil i denne artikkelen.
Elsker bildene dine! ❤
Bra det er noen som elsker de også 🙂 Takk for positive ord 🙂
Enig med deg at du har bedre kontroll når du gjør alt manuelt. Hvis du bruker Live Composite til å ta bilde av lyn, så kan det bli fint med mange lyn i ett bilde. Ulempen er hvis det kommer ett lyn for nærme som er så kraftig att hele eksponeringen blir helt hvit. Har du tilgang på alle bildene i ettertid? Tenkte at det da er mulig å gjøre jobben manuelt hvis automatikken ikke løser oppgaven?
Det kamera gjør er jo det samme som blending med Lighten i PS, så da kan vi jo håpe på at Olympus utvider med flere muligheter for å mikse sammen flere eksponeringer. Personlig ville jeg likt å se Mean/Smart Object som er fin for å fjerne folk, biler og dyr når du ønsker å fjerne disse fra hovedmotivet.
Når det gjelder tog i mot så regner jeg med at du både hørte og så det før lyset ble kraftig, så der kunne du jo bare stilt deg foran og dekket med kroppen 😉
Fint med brukererfaring og forklaring på nye funksjoner og ikke minst bilder som viser hva du kan lage med funksjonen. Takk. 🙂
Lyn vil det fungere meget godt til helt til det smeller ned et kraftig et rett ved deg som overeksponerer bilde. Det er bare 1 bilde man har tilgang til, og det er grunneksponeringen. Så driter man seg ut så må man begynne helt på nytt 🙂 Og jeg ser ikke det som viktig egentlig.
Toget verken så eller hørte jeg før lyset dukket opp bak svingen. Men jeg viste toget skulle komme og bilde var kalkulert, var mest som et eksempelbilde, og skal sies jeg har liten erfaring med hvor sterkt lys disse togene kjører med 🙂 Uansett kjekt å huske på, og mange muligheter for å dekke til, men man ville trolig fått et lite hopp i «stjernesporene» om man var pirkete 🙂